Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Δ.Παπαδημούλη στην Ολομέλεια της Βουλής για τη διαγραφή των ανείσπρακτων οφειλών προς το Δημόσιο

Ο Δημήτρης Παπαδημούλης σε επίκαιρη ερώτησή του σχετικά με την πρόταση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών, που τελικά απεσύρθη, για την διαγραφή των ανείσπρακτων χρεών 24 δις ευρώ προς το Δημόσιο, επανέφερε το ζήτημα σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής και τοποθετήθηκε εξής:
«Πότε ανακαλύψατε ότι από τα τριάντα τόσα δισεκατομμύρια ανείσπρακτες οφειλές, που ήταν το βασικό σας προεκλογικό επιχείρημα για το «λεφτά υπάρχουν», τα 24.000.000.000 τελικά ήταν αδύνατον να εισπραχθούν; Δεύτερον, αποσύρατε τη ρύθμιση για τις ανείσπρακτες οφειλές των 24.000.000.000 μετά από πίεση όχι μόνο της Αντιπολίτευσης, αλλά και συναδέλφων του ΠΑΣΟΚ. Θα την ξαναφέρετε; Πότε θα την ξαναφέρετε, αν την ξαναφέρετε;
Υποσχεθήκατε ότι αν την ξαναφέρετε, θα τη συνοδεύσετε με πλήρη, αναλυτικά στοιχεία. Για ποιο λόγο κρίνονται ανείσπρακτες αυτές οι οφειλές; Ποιους αφορούν ανά νομικό και φυσικό πρόσωπο και ανά ΔΟΥ; Πόσες είναι οι βεβαιωμένες οφειλές που διαγράφετε;
Σας ερωτώ επίσης: Τι μέτρα παίρνετε για να μη διαμορφωθεί μία καινούργια γενιά ανείσπρακτων οφειλών; Διότι ήδη δημιουργείται.»
Ο Δ. Παπαδημούλης επικαλέστηκε την έκθεση του Ελεγκτικού συνεδρίου για να υπογραμμίσει την αποτυχία των κρατικών εισπρακτικών μηχανισμών:
«Τι απαντάτε στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που για το 2009 λέει ότι από τα βεβαιωθέντα, εισπράχθηκε μόνο το 57%; Και για να το πω σε αριθμούς, από τα 89.000.000.000 ευρώ των βεβαιωμένων φόρων, εισπράχθηκαν μόνο τα 50.000.000.000. Δεν μιλάμε για φιστίκια. Μιλάμε για δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ. Και η αδυναμία του Κράτους, των κυβερνήσεων, των φοροεισπρακτικών μηχανισμών διαχρονικά να εισπράττουν, οδηγεί και σε υστέρηση στα έσοδα, αλλά και σε επιβάρυνση των εντίμων φορολογουμένων και σε πρόσθετους έμμεσους φόρους».
Τέλος, με αφορμή την περαίωση, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε στοιχεία όχι για τα ποσά που εισπράχτηκαν αλλά και για τα ποσά που διεγράφησαν ευνοώντας σκανδαλωδώς τους οφειλέτες:
«Διότι αν υπάρχουν περιπτώσεις όπου σε έναν είχαν βεβαιωθεί υποχρεώσεις 1.000.000 ευρώ και καθάρισε με 150.000 –είναι συγκεκριμένη η περίπτωση που αναφέρω- τότε αυτό δεν είναι προς έπαινο, είναι προς ψόγον.»

 Την κυβέρνηση εκπροσώπησε ο Υφυπουργός Οικονομικών Δ. Κουσελάς, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι εντός του νέου φορολογικού νομοσχεδίου θα περιλαμβάνεται ρύθμιση με την οποία θα αναφέρεται πότε ένα χρέος είναι εισπράξιμο και πότε όχι, συνοδευόμενο από τα ονόματα και των οφειλετών. Παράλληλα, αρνήθηκε ότι υπήρχε πρόταση για διαγραφή των 24 δις στο νομοσχέδιο, αντίθετα συγκροτήθηκε μια επιτροπή. Απέδωσε  δε την απόσυρση της επίμαχης διάταξης στο πλαίσιο του διαλόγου:
«Δεν υπήρξε μέσα από το σχέδιο νόμου, στο οποίο αναφερθήκατε, καμία πρόταση για διαγραφή 24.000.000.000. Αυτό που έγινε ήταν ότι επιχειρήσαμε να θεσπίσουμε μία διαδικασία στα πλαίσια της οποίας έπρεπε να ξεκαθαρίσουμε, με τεκμηριωμένη αξιολόγηση, από το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών, όπου πράγματι είναι πάρα πολλές, ποιες από αυτές τις οφειλές μπορούν να εισπραχθούν και ποιες δεν μπορούν.
Ταυτόχρονα επιχειρήσαμε να συγκροτήσουμε μια επιτροπή η οποία με διαφανή και αντικειμενικά κριτήρια θα μπορούσε να χαρακτηρίσει μια οφειλή αν είναι εισπράξιμη ή όχι αντιμετωπίζοντας –και το τονίζω αυτό- κάθε περίπτωση χωριστά στα πλαίσια αυτών των κριτηρίων τα οποία αναφερόντουσαν στο σχέδιο νόμου. Ο Υπουργός δεν απέσυρε τη συγκεκριμένη διάταξη επειδή η διάταξη αυτή  είχε κάτι επιλήψιμο. Την απέσυρε για να διασφαλιστεί η δυνατότητα να υπάρξει περισσότερος διάλογος, να εκλείψουν οι εύκολοι εντυπωσιασμοί και να κατακάτσει η σκόνη που σηκώθηκε και η οποία πιστεύω ότι, εν πολλοίς, πέρα από το αν είχε ή όχι κάποιες σκοπιμότητες βασιζόταν κατά κύριο λόγο στην άγνοια του τι πραγματικά συμβαίνει.»

Ο Δ. Παπαδημούλης στην δευτερολογία της επίκαιρης ερώτησής του τόνισε:
«Έχουμε ένα εθνικό σπορ: Να μην πληρώνουν φόρους αυτοί που χρωστάνε βεβαιωμένους φόρους στο δημόσιο. Και το αποτέλεσμα είναι μείωση εσόδων, με αποτέλεσμα να κόβετε επενδυτικές δαπάνες για να ισοφαρίσετε τη διαφορά και να αυξάνεται η ύφεση και η ανεργία, σημαίνει πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση των εντίμων φορολογουμένων και  νέοι έμμεσοι φόροι, που διαρκώς επιβάλλετε, αυξάνοντας και τον πληθωρισμό και την ύφεση. Φαίνεται ότι δεν έχετε πείσει όχι εμένα αλλά και τους συναδέλφους σας της Κοινοβουλευτικής Πλειοψηφίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. γιατί κάποιοι απ’ αυτούς ήδη και πριν λίγες μέρες σας ρώτησαν μεταφέροντας αυτή τη δυσπιστία.
Να σας το πω έτσι απλά: Τι δικλείδες προσφέρετε στον κόσμο, στους πολίτες και τους Βουλευτές; Ότι με αυτές τις ρυθμίσεις για το σβήσιμο ανείσπρακτων οφειλών δεν θα επωφεληθούν και κάποιοι, που αφού βεβαιώθηκαν οι οφειλές τους, μέχρις ότου κουνηθεί το αργοκίνητο δικαστικό της εφορίας μεταβίβασαν τις περιουσίες τους αλλού, έχουν του κόσμου τα λεφτά και εμφανίζονται φτωχούληδες του Θεού, αδύναμοι να πληρώσουν. Τι εγγυήσεις δίνετε ότι μαζί με τους πεθαμένους και τις χρεοκοπημένες εταιρείες δεν θα επωφεληθούν και χρυσοκάνθαροι;
Το επιχείρημα «πρώτα θα ψηφίσετε και μετά θα σας πω ποιοι θα ωφεληθούν» δεν πείθει κανέναν».
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στηλιτεύοντας την αποτυχία των κρατικών φοροεισπρακτικών μηχανισμών και την αδυναμία συγκέντρωσης εσόδων προς όφελος των πολλών, πρότεινε την κατάργηση του φορολογικού απορρήτου:
 «Σε μια χώρα όπου υπολογίζει το υπουργείο σας ότι ο Φ.Π.Α. που εισπράττεται και δεν αποδίδεται είναι 5 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σε μια χώρα που ο Φ.Π.Α. που εισπράττεται και δεν αποδίδεται είναι 30% -έναντι 12% του  ευρωπαϊκού μέσου όρου, δηλαδή 2,5 φορές επάνω- σε μια τέτοια χώρα που οργιάζει η φοροδιαφυγή, η φοροαποφυγή και η φοροκλοπή σε βάρος των ασθενέστερων, που φορολογούνται στην πηγή, υπάρχει ένα όπλο που εφαρμόζεται ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και κυρίως στις σκανδιναβικές: λέγεται κατάργηση που φορολογικού απορρήτου. Να ξέρουν όλοι ποιος μασκαράς χρωστάει στο δημόσιο ενώ κάνει μια πλούσια ζωή και δηλώνει φτωχός.
 Γιατί φοβάστε να φέρετε στο επόμενο φορολογικό νομοσχέδιο μια πρόταση –και κλείνω, κυρία Πρόεδρε- για την κατάργηση του φορολογικού απορρήτου; Ποιους προστατεύετε;».

Ο Υφυπουργός Οικονομικών Δ. Κουσελάς, συμφώνησε στην θεσμοθέτηση διαφανών διαδικασιών έτσι ώστε να μην συσσωρεύονται ανείσπρακτα χρέη προς το Δημόσιο:
«Πιστεύω ότι η Κυβέρνηση και οι Βουλευτές όλων των πολιτικών κομμάτων, οι Έλληνες  πολίτες στο σύνολό τους συμφωνούν ότι το ελληνικό δημόσιο με κάθε νόμιμο και πρόσφορο τρόπο θα πρέπει να καταβάλλει κάθε προσπάθεια προκειμένου να εισπραχθούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη που σήμερα υπάρχουν.
Για να γίνει αυτό χρειάζεται η κατοχύρωση μιας διαδικασίας διαφανούς. Μιας μετρήσιμης διαδικασίας, μιας ελέγξιμης διαδικασίας. Αυτή τη διαδικασία, όπως σας είπα, θα φέρουμε στο επόμενο νομοσχέδιο στη Βουλή και θα τη θέσουμε υπόψη των Βουλευτών του Εθνικού μας Κοινοβουλίου.
Από την άλλη έχουμε πάρει και παίρνουμε όλα τα μέτρα προκειμένου να μην έχουμε συσσώρευση τόσων ληξιπρόθεσμων οφειλών. Και θέλω να σας πω ότι τα 30 και πλέον δισεκατομμύρια των ληξιπρόθεσμων και όχι των μη εισπράξιμων δεν δημιουργήθηκαν από τη μια στιγμή στην άλλη ούτε δημιουργήθηκαν τον τελευταίο χρόνο. Είναι δημιούργημα και απόρροια μιας συγκεκριμένης πολιτικής για το ζήτημα που συζητάμε. Εγώ θα αναγνωρίσω ότι δεν είναι μόνο διαχειριστικό. Είναι και πολιτικό. Και όντως υπήρξε κατά καιρούς έλλειψη πολιτικής βούλησης προκειμένου να εισπραχθούν αυτά τα ανείσπραχτα χρέη.
Θα προχωρήσουμε στο επόμενο χρονικό διάστημα σ’ αυτήν την ανασυγκρότηση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και σε κεντρικό αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο με έλεγχο στην υλοποίηση των στόχων, γιατί πλέον οι ΔΟΥ δεν λειτουργούν έτσι. Δουλεύουν στη βάση  συγκεκριμένων στόχων και σε ό,τι αφορά την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών».