Παρασκευή 23 Αυγούστου 2013

Νυχτερινή διαδρομή με το τρενάκι του Πηλίου για τον εορτασμό των 110 χρόνων από τη συμπλήρωση της γραμμής Άνω Λεχώνια – Μηλιές (1903 – 2013)

Τη νυχτερινή διαδρομή με το τρενάκι Πηλίου διοργάνωσε το βράδυ της Δευτέρας 19 Αυγούστου η ΕΚΠΟΛ της Περιφέρειας Θεσσαλίας, με πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη κ. Αγοραστού και του προέδρου της ΕΚΠΟΛ κ. Χαλέβα. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμμετέχοντας με αυτό τον τρόπο στον εορτασμό των 110 χρόνων από τη συμπλήρωση της γραμμής Άνω Λεχώνια – Μηλιές (1903 – 2013). Η διοργάνωση αυτή γίνεται υπό την αιγίδα του Ευρωπαϊκού Δικτύου Πολιτιστικού Τουρισμού (European Cultural Tourism Network) ECTN που εδρεύει στις Βρυξέλλες και του οποίου την Προεδρία έχει η ΕΚΠΟΛ για το 2013-2014, μέσω του προέδρου της κ. Χαλέβα
Στην εκδήλωση παρευρέθησαν εκτός του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Αγοραστού, και του κ. Χαλέβα, η βουλευτής Μαγνησίας κα Χρυσοβελώνη, ο Αντιπεριφερειάρχης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού – Περιβάλλοντος – Βορείων Σποράδων κ. Καλτσογιάννης, η Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού–Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης–Κοινωνικής Συνοχής–Νεολαίας–Εθελοντισμού-Απασχόλησης κα Κόκκαλη, η περιφερειακή σύμβουλος κα Κολυνδρίνη, η διευθύντρια της διεύθυνσης Ανάπτυξης Π.Ε. Μαγνησίας και Σποράδων κα Θλιβερού, ο αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΛ κ. Μπλάνας και ο κ. Σαρακατσάνος μέλος του Δ.Σ. της ΕΚΠΟΛ.
Η μαγευτική διαδρομή ξεκίνησε από το σιδηροδρομικό σταθμό των Λεχωνίων, όπου ο Χορευτικός Όμιλος Άνω Λεχωνίων χόρεψε παραδοσιακούς Πηλιορείτικους χορούς. Το τρενάκι κατέληξε στο χώρο του σιδηροδρομικού σταθμού των Μηλεών, όπου οι επιβαίνοντες παρακολούθησαν τη συναυλία που είχε διοργανώσει Εξωραϊστικός Σύλλογος Μηλεών με την Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας, τον Αντώνη Ρέμο, τον Μπάμπη Τσέρτο, την Ειρήνη Τουμπάκη και τον Απόστολο Μόσιο.

Το τρενάκι του Πηλίου φέτος αριθμεί μία ιστορία 110 ετών(1903-2013) για τη γραμμή Άνω Λεχώνια-Μηλιές.
Με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού επί υπουργίας Μελίνας Μερκούρη, ο σιδηρόδρομος Βόλου-Μηλεών χαρακτηρίστηκε ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία.
Η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου-Μηλεών είναι ένα πρώτης τάξης τουριστικό και μουσειακό σιδηροδρομικό αξιοθέατο που διεθνώς θεωρείται ως “επώνυμο τρένο” για τους παρακάτω λόγους:
• Έχει τροχαίο υλικό (μηχανές, βαγόνια) μεγάλης μουσειακής αξίας (ατμάμαξες του 1903 και του 1912, επιβατάμαξες και φορτάμαξες από τα τέλη του 19ου αιώνα, σπάνιες τροχιοδρομικές άμαξες ανοιχτού από το πλάι-θερινού τύπου των αρχών του 20ου αιώνα κλπ)
• Η ομορφιά, η ποικιλία (θάλασσα, περιβόλια, βουνό, δάση) και η γραφικότητα του τοπίου, καθώς και η θέα της διαδρομής σε ολόκληρο τον Παγασητικό κόλπο, καθώς το τραινάκι ανηφορίζει νωχελικά στις πλαγιές του Πηλίου, συνδυάζονται με τα μοναδικής αξίας και αισθητικής τεχνικά έργα της γραμμής που δεν παραβιάζουν αλλά αντίθετα συμπληρώνουν την ομορφιά του τοπίου
• Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί (που ανακατασκευάστηκαν την διετία 1996-7 με πιστή αναπαράσταση της αρχικής τους μορφής) αποτελούν μαζί με τα υπόλοιπα τεχνικά έργα (γεφύρια, αντικατολισθητικά αντερείσματα, σήραγγες, καμάρες άνω διαβάσεων καλντεριμιών κλπ), μοναδικής ωραιότητας μνημεία βιομηχανικής και συγκοινωνιακής αρχιτεκτονικής του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα

Η γραμμή του Πηλίου είναι ίσως ο μοναδικός σιδηρόδρομος στην Ευρώπη (και μάλιστα πλάτους γραμμής 600 mm) που συνδυάζει 3 διαφορετικούς χαρακτήρες:
o στα πρώτα 3 χλμ διασχίζει κεντρικές οδούς και πάρκα της πόλης του Βόλου σαν αστικός τροχιόδρομος (τραμ) – μάλιστα σε τμήμα της αστικής διαδρομής του διέθετε γραμμή συνδυασμένου τριπλού εύρους αφού μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’60 εισέρχονταν από αυτή τη γραμμή στο κέντρο της πόλης αμαξοστοιχίες μετρικού εύρους (τέως Σιδηροδρόμων Θεσσαλίας) προελεύσεως Καλαμπάκας και κανονικού εύρους (τέως Σιδηροδρόμων Ελληνικού Κράτους) προελεύσεως Λάρισας και Αθήνας.
o στα επόμενα 9 χλμ διασχίζει την παραθαλάσσια πεδινή περιοχή του Δυτικού Πηλίου με τα κοντινά θέρετρα (Αγριά, Λεχώνια) κινούμενος στο πλάι της συνδετήριας οδού Βόλου – Πηλίου σαν τοπικός και περιαστικός ελαφρύς σιδηρόδρομος / τροχιόδρομος (όπως οι αντίστοιχοι οικονομικοίσιδηρόδρομοι που κατασκευάστηκαν στο Βέλγιο και την Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα)
o τέλος στα τελευταία 16 χλμ μετατρέπεται σε ορεινό σιδηρόδρομο με ιδιαίτερα δύσκολα και εκτεταμένα τεχνικά έργα (κοιλαδογέφυρες, σήραγγες κλπ).
Η ανωτέρω ιδιομορφία σε συνδυασμό με το μουσειακό τροχαίο υλικό, την ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους διαδρομή και τα μεγάλης αισθητικής αξίας τεχνικά έργα, καθιστούν το τρενάκι του Πηλίου μοναδικό σιδηροδρομικό θησαυρό παγκόσμιας εμβέλειας, «μαγνήτη» για τα εκατομμύρια φίλους των σιδηροδρόμων και της ιστορίας της τεχνολογίας των μεταφορών και επίλεκτο προϊόν «πολιτιστικού τουρισμού».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΚΠΟΛ στο πλαίσιο άλλου Ευρωπαϊκού προγράμματος (CLEAR South East Europe) προετοιμάζει την υποψηφιότητα του παραδοσιακού σιδηροδρόμου Πηλίου για την απονομή του Σήματος Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς.