Δευτέρα, 6 Μαρτίου 2017

Απολογισμός θητείας της Αντιδημάρχου Οικονομικών του Δήμου Καρδίτσας

Το νοικοκύρεμα των οικονομικών- εκσυγχρονισμός υπηρεσιών –  ρωτοβουλίες  και  δράσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα
Γράφει η Μπακαλάκου Σωτηρία,
Οικονομολόγος
Δημοτική Σύμβουλος
Πέρασαν  2,5 χρόνια από την ημέρα που ανέλαβα τη θέση της αντιδημάρχου  Οικονομικών του Δήμου Καρδίτσας. Στο χρονικό διάστημα της θητείας μου, επήλθαν μεγάλες αλλαγές στον τομέα των Οικονομικών και πραγματοποιήθηκαν αρκετά βήματα στον τομέα του εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών, καθώς και σε πρωτοβουλίες και δράσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα.
Επικεντρώνομαι κυρίως στον τομέα των οικονομικών, καθώς πραγματοποιήσαμε πολύ μεγάλα βήματα βελτίωσης. Θα έλεγα ότι η κατάσταση του Δήμου σήμερα είναι εντελώς διαφορετική από εκείνη που παραλάβαμε. Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά παραθέτω πολύ συνοπτικά την εικόνα όπως ήταν αποτυπωμένη το Σεπτέμβριο του 2014
  • Οι μισθοί καταβάλλονταν με δυσκολία.
  • Υπήρχαν οφειλές σε προμηθευτές σχεδόν από το σύνολο του έτους.
  • Υπήρχε μια δόση δανείου 750.000 σε εκκρεμότητα.
  • Είχε ληφθεί και δαπανηθεί προκαταβολή από την κρατική επιχορήγηση (ΚΑΠ) ύψους 750.000.
  • Υπήρχαν οφειλές σχεδόν 2.000.000 ευρώ που δεν ήταν γραμμένες καν στον προϋπολογισμό.
  • Υπήρχαν οφειλές στα νομικά πρόσωπα: Στο Κέντρο Γυναικών Καρδίτσας υπήρχαν απλήρωτες μισθοδοσίες 12 μηνών και εργαζόμενοι σε επίσχεση, στους Ορίζοντες υπήρχαν απλήρωτες μισθοδοσίες 9 μηνών και στο ΔΟΠΑΚ υπήρχαν οφειλές περισσότερες από 250.000 ευρώ σε φυσικό αέριο, ΔΕΗ κλπ.
Επειδή η βασική μας αρχή είναι ο σεβασμός στο δημόσιο χρήμα και η ίση μεταχείριση όλων,  από την πρώτη ημέρα στο Δήμο, θέσαμε κανόνες που αντικατοπτρίζουν την αλλαγή της νοοτροπίας που αγωνιζόμαστε να φέρουμε σε όλους τους τομείς της δράσης μας.  Η αλλαγή αυτή στον τομέα των οικονομικών εκφράστηκε και μέσα από τρόπο που γίνονται πλέον οι πληρωμές στον Δήμο:
  1. Καθιερώσαμε την τακτική πληρωμή των μισθοδοσιών των υπαλλήλων, χωρίς να χρειάζεται κάθε μήνα διαπραγμάτευση για το πότε θα πληρωθούν. Κι αυτό, πραγματοποιήθηκε από τον πρώτο μήνα, που στην ουσία δεν είχε αλλάξει τίποτα ούτε στον αριθμό των υπαλλήλων, ούτε στα έσοδα του Δήμου.
  2. Καθιερώσαμε τη χρηματοδότηση των νομικών μας προσώπων σε τακτική μηνιαία βάση, ώστε να μπορούν να λειτουργούν αποτελεσματικότερα και να παρέχουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στου Δημότες της Καρδίτσας.
  3. Καθιερώσαμε από την πρώτη στιγμή την αποπληρωμή των προμηθευτών με ημερολογιακή σειρά. Καλούνται πλέον από τις υπηρεσίες για να πληρωθούν, χωρίς να χρειάζεται  να έρθουν σε επαφή με την αιρετή Διοίκηση του Δήμου.
Παράλληλα, για να είναι δυνατή η διαχρονική τήρηση των παραπάνω κανόνων, προχωρήσαμε σε μια σειρά ενεργειών που συνέβαλαν ουσιαστικά στο  νοικοκύρεμα:
Ρυθμίσεις: Ρυθμίσαμε τα δάνεια με ευνοϊκούς όρους, καθώς καταφέραμε να εξασφαλίσουμε περίοδο χάριτος και επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής, κι αυτό χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση στο Δήμο – όπως συνέβη στους περισσότερους Δήμους με αντίστοιχο πρόβλημα. Απεναντίας, πετύχαμε μείωση επιτοκίων στο δάνειο του ΤΠΔ. Η κίνηση αυτή συνέβαλε στο να βελτιωθεί η ρευστότητά μας κατά 400.000 ευρώ και συνέβαλε στην αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του Δήμου. Ρυθμίσαμε εκ νέου τις οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία και Δημόσιο. Με τη νέα ρύθμιση δεν υπάρχουν πλέον οφειλές που να βρίσκονται σε εκκρεμότητα και επιπλέον πήραμε άλλη μια ανάσα ρευστότητας, καθώς εισέρευσε στο ταμείο μας το ποσό των 850.000 ευρώ από τους παρακρατηθέντες πόρους. Ρυθμίσαμε επίσης, τις οφειλές μας στο Σύνδεσμο Ύδρευσης ύψους περίπου 1.000.000 (έχουν αποπληρωθεί μέχρι σήμερα 300.000).
Εξοικονόμηση δαπανών: Εξοικονομήσαμε ένα σεβαστό ποσό χρημάτων με μια σειρά ενεργειών, όπως τη μεταφορά υπηρεσιών μας σε δημοτικά κτίρια και  τη μείωση των ενοικίων (όπου η μεταφορά δεν ήταν εφικτή) εξοικονομώντας 85.000 ευρώ ετησίως. Επίσης, μειώσαμε τις δαπάνες  για προμήθειες σε ποσοστό που αγγίζει το 30%. Οι παραπάνω μειώσεις προκύπτουν με συνεχή διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές μας, μια τακτική που πλέον αποδίδει καλύτερα μιας και όλοι πλέον γνωρίζουν ότι θα πληρωθούν πολύ σύντομα και συνεπώς μπορούν να σου δώσουν την καλύτερη δυνατή τιμή. Τέλος, μειώσαμε τις ετήσιες καταβολές στο Σύνδεσμο Ύδρευσης κατά 180.000 εξοικονομώντας αντίστοιχους πόρους για τον Δήμο, και συνολικά 500.000 € ετησίως.
Βελτίωση εισπραξιμότητας: Βελτιώσαμε την εισπραξιμότητα των παλαιών οφειλών με μια σειρά ενεργειών, κυρίως με το να μην παρεμποδίζουμε τις υπηρεσίες να κάνουν τη δουλειά τους και να εφαρμόζουν τις νόμιμες διαδικασίες, καθώς πιστεύουμε ότι όλοι πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα και να μην ευνοούνται οι ασυνεπείς κάτω από το φόβο του πολιτικού κόστους. 
Αποπληρωμές: Εξοφλήθηκαν όλες οι μισθοδοσίες και οι οφειλές των νομικών μας προσώπων. Αποπληρώθηκαν οι οφειλές ΔΕΗ και ΟΤΕ περίπου 600.000, οι οποίες δεν ήταν καν γραμμένες στον προϋπολογισμό.  Έχουμε εξοφλήσει σχεδόν το σύνολο των υποχρεώσεων σε προμηθευτές από όλα τα προηγούμενα έτη. Ενδεικτικό είναι ότι τους πρώτους μήνες της θητείας μας ήταν σχεδόν αδύνατο να πληρώνονται οι προμηθευτές. Από τις αρχές του 2015 και μετά που άρχισαν να αποδίδουν οι ενέργειές μας, ξεκινήσαμε να πληρώνουμε το 2014 με τη σειρά. Από τα μέσα του 2016 και μετά  η εξόφληση των προμηθευτών γίνεται σχεδόν μετρητοίς, δηλαδή εντός διμήνου.
Ταμείο: Ενώ βρήκαμε άμεσες υποχρεώσεις προς πληρωμή 3.000.000 €, σήμερα αποπληρώνοντας το σύνολο των υποχρεώσεων, απομένουν στο ταμείο μας καθαρά 1.100.000 €. Μας δίνεται λοιπόν από φέτος η δυνατότητα για πρώτη φορά, να βελτιώνουμε τις υποδομές και την καθημερινότητα του δημότη διαθέτοντας για το σκοπό αυτό, 1.100.000 € ετησίως, από δικούς μας πόρους.
Εκτός από τον τομέα των οικονομικών, προχωρήσαμε και σε αρκετά βήματα στον τομέα του εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών, τα οποία πολύ συνοπτικά είναι:
  1. Αποστολή ειδοποιητηρίων στους οφειλέτες με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, email. Είμαστε ο πρώτος Δήμος στην Ελλάδα που το εφήρμοσε.
  2. Περιουσιολόγιο: Δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων. Παράλληλα, το 2015 υποβλήθηκε και Ε9, για πρώτη φορά στον Δήμο Καρδίτσας.
  3. Ειδική εφαρμογή για την καταχώρηση των αιτημάτων των πολιτών που υποβάλλονται τηλεφωνικά και πολύ σύντομα τα αιτήματα, τα σχόλια και οι παρατηρήσεις θα υποβάλλονται μέσα από εφαρμογή σε κινητό.
  4. Ηλεκτρονικές εισπράξεις- πληρωμές. Πραγματοποιούμε πλέον πληρωμές μέσω διαδικτύου και εισπράττουμε  με τη χρήση μηχανημάτων POS.
Αναζητώντας νέες ιδέες και καλές πρακτικές,  σχεδιάζουμε, υλοποιούμε και συμμετέχουμε σε μια σειρά από δράσεις:
  1. Συμμετέχουμε σε Ευρωπαϊκά δίκτυα, μέσα από τα οποία αντλούμε γνώση και καλές πρακτικές από άλλες περιοχές της Ευρώπης.
  2. Υποβάλλουμε προτάσεις σε Ευρωπαϊκά προγράμματα πλέον και μόνοι μας απευθείας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι τον τελευταίο μήνα υποβάλλαμε προτάσεις σε 7 προγράμματα.
  3. Κληροδότημα Βαλταδώρου:Για πρώτη φορά, ύστερα από 35 χρόνια θα απονείμουμε βραβεία σε Καρδιτσιώτες Επιστήμονες και Καλλιτέχνες με χρήματα του κληροδοτήματος.
  4. Συνδιοργανώνουμε με φορείς της περιοχής μας μια σειρά πρωτοβουλιών και δράσεων, όπως το Karditsa Restart που στόχο έχουν την διάδοση του πνεύματος του επιχειρείν στους νέους της πόλης μας.
Η εμπειρία που καταγράψαμε μέσα από τη θητεία των 2,5 ετών ήταν ιδιαίτερα σημαντική. Το μυστικό που κρύβεται πίσω από την τεράστια βελτίωση στον οικονομικό τομέα που περιέγραψα παραπάνω είναι ότι όλη η δημοτική ομάδα των 21 ενεργούσαμε από κοινού σαν μια γροθιά και αυτό φαίνεται σε κάθε μας βήμα. Έχουμε κοινή στόχευση και λειτουργούμε συλλογικά και συνεργατικά.
Με τον απολογισμό αυτό κλείνει και η θητεία μου ως αντιδήμαρχος. Απευθύνω πρώτα απ όλα ένα μεγάλο ευχαριστώ στους δημότες μας που μας τίμησαν με την ψήφο τους, τόσο το σύνολο του συνδυασμού αλλά και εμένα προσωπικά. Ευχαριστώ το Δήμαρχο που με τίμησε με την επιλογή του, αλλά κυρίως για την καθημερινή, πολύτιμη υποστήριξη και καθοδήγησή του.
Ευχαριστώ τους συναδέλφους της δημοτικής ομάδας για την άριστη συνεργασία.
Ευχαριστώ όλους τους  εργαζομένους του Δήμου για τη συνεργασία και ιδιαίτερα το επιτελείο της Διεύθυνσης Οικονομικών του Δήμου Καρδίτσας για την αφοσίωση και τη σκληρή προσπάθεια που κατέβαλαν, για να βελτιώσουμε την οικονομική λειτουργία του Δήμου και το επίπεδο της εξυπηρέτησης των πολιτών που συναλλάσονται καθημερινά  μαζί του.