Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ - Στον αέρα το αφήγημα της Ν.Δ. Πέφτει στο κενό η καταστροφολογία, η εκλογολογία, η προσφυγή στις κάλπες.

Η Ν.Δ. του κ. Μητσοτάκη επιδίδεται σε μια αγωνιώδη προσπάθεια να αποδομήσει την προσυμφωνία μεταξύ Αθήνας-δανειστών. Την αρχική αμηχανία διαδέχεται ο προβληματισμός για το καταρρέον αφήγημα περί εκλογών αλλά και για τα νέα πολιτικά δεδομένα που σηματοδοτεί το Γιούρογρουπ της  20 Φλεβάρη.
Όλο το προηγούμενο διάστημα η Ν.Δ. έπεφτε σε αντιφάσεις, άλλοτε λέγοντας ότι πρέπει η 2η αξιολόγηση να κλείσει «χθες», άλλοτε κινδυνολογώντας λέγοντας ότι «είστε ανίκανοι να κλείσετε την αξιολόγηση, φύγετε να την κλείσουμε εμείς» και άλλοτε παρακαλώντας διά του κ. Άδωνι Γεωργιάδη να μην κλείσει η αξιολόγηση, να πέσει ο Τσίπρας και να έρθει η Ν.Δ. να πάρει αυτά τα μέτρα που ζητούσαν οι δανειστές και ακόμη περισσότερα.
Η πολιτική συμφωνία, όχι τελική, που επιτεύχθηκε ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και τους θεσμούς επιτρέπει την επιστροφή των θεσμών στη βάση της προνομοθέτησης των μέτρων που ζητούν οι θεσμοί αλλά και αντισταθμιστικών μέτρων για την ενδυνάμωση της ανάπτυξης και της απασχόλησης. Από την Τρίτη που επιστρέφουν οι θεσμοί, επιδιώκεται να επιτευχθεί μια συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο για ένα νέο πακέτο μεταρρυθμίσεων, με μετατόπιση του μείγματος οικονομικής πολιτικής από τη λιτότητα προς την κατεύθυνση των βαθιών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Γιούρογρουπ  Γ. Ντάισελμπλουμ.
1.     Η ελληνική κυβέρνηση δέχθηκε τη νομοθέτηση μεταρρυθμίσεων που θα εφαρμοστούν από 1/1/2019 και μετά, υπό την προϋπόθεση ότι το δημοσιονομικό ισοζύγιο θα είναι απολύτως ουδέτερο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για κάθε ευρώ επιβάρυνσης θα υπάρχει και ένα ευρώ ελάφρυνσης.  Δεν είναι πλέον στην ατζέντα της συζήτησης η απαίτηση του ΔΝΤ για 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον μέτρα το 2019. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που μια αξιολόγηση θα κλείσει χωρίς να υπάρχει θέμα δημοσιονομικού κενού και νέων μέτρων λιτότητας.
2.     Στα θετικά της συμφωνίας, που μένει βεβαίως να προσδιοριστεί σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων είναι η δυνατότητα επιστροφής της εργασιακής κανονικότητας των συλλογικών διαπραγματεύσεων νωρίτερα, πριν το τέλος του προγράμματος, δηλαδή μπαίνει στο τραπέζι η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
3.     Δέσμευση της Κομισιόν, που θα εξεταστεί σε επόμενο Γιούρογρουπ, ώστε να εξαιρεθεί από τις δαπάνες για τον υπολογισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 3 δις για τη δημιουργία άνω των 100.000 θέσεων εργασίας τα επόμενα δυόμισι χρόνια, που διαπραγματεύεται ήδη η κυβέρνηση με την Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς οργανισμούς.
4.     Μεταξύ των  αντισταθμιστικών μέτρων ως προτάσεις της ελληνικής πλευράς  περιλαμβάνονται η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35% - 40% και ο ταυτόχρονος συνολικός επανασχεδιασμός του φόρου με επαναφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, ώστε η μείωση να στοχεύει στα χαμηλά εισοδήματα, τα οποία θα θίξει μια ενδεχόμενη μείωση του αφορολόγητου ορίου. Στις προτάσεις της κυβέρνησης  περιλαμβάνονται ακόμη η μείωση του φόρου εισοδήματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, μετάταξη του κλάδου εστίασης και άλλων προϊόντων διατροφής από το 24% στο 13% και του ΦΠΑ ενέργειας από το 13% στο 6%, ενώ υπάρχει και η σκέψη για μείωση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 23%.  
-        Εάν το ΔΝΤ επιμείνει στη φορολόγηση των φτωχών και στη μείωση της φορολογίας των πλουσίων, τότε θα υπάρξει σύγκρουση, διότι η σημερινή κυβέρνηση δεν μπορεί να το κάνει.
-        Τα μέτρα και τα αντίμετρα θα ισχύουν από 1/1/2019 άνευ αίρεσης, δεν χρειάζεται δηλαδή  υπεραπόδοση, για να εφαρμοστούν τα αντίμετρα, μιας  και συνυπολογίζονται στο βασικό σενάριο του πλεονάσματος 3,5%.
-        Σε ό,τι αφορά την αντισυνταγματικότητα προληπτικών μέτρων, αυτό το οποίο είναι αντισυνταγματικό είναι η νομοθέτηση υπό αίρεση, ενώ η νομοθέτηση που έχει ημερομηνία έναρξης εφαρμογής ενός νόμου μια μεταγενέστερη ημερομηνία είναι μια πάγια πρακτική.
5.     Δεν συμφωνήθηκαν και παραμένουν σε εκκρεμότητα να λυθούν κατά την πορεία των διαπραγματεύσεων με τα τεχνικά κλιμάκια, και το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων για μετά το 2019 και η χρονική διάρκειά τους, και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης χρέους.
Στόχος της ελληνικής κυβέρνησης παραμένει μία συνολική συμφωνία, η οποία θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στην ελληνική οικονομία έτσι, ώστε η Ελλάδα να βγει από τον κύκλο των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής, να επιστρέψει σταδιακά στις αγορές χρήματος και να αποκτήσει τη δυνατότητα με τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, να αναχρηματοδοτεί το χρέος της χωρίς δανεισμό από τον επίσημο τομέα.